Дата и час: 22 Ное 2019, 19:23
Font Size
   

Пухкавост на звука – що е то и има ли почва у нас

Пухкавост на звука – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот Петър » 19 Юни 2011, 23:02

Напоследък докато обикалям и слушам различни системи, установявам, че огромната част от тях имат общ недостатък – липса на пухкавост в звука. В повечето случаи усещането е, че нотите са намазани с нефт, който ги прави тежки и трудноподвижни, слепва ги, и не им позволява да полетят наелектрезирани във въздуха. Прилагам илюстрация, която е много по-красноречива от каквото и да било описание на ефекта/дефекта:

РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп. РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп.

Когато ефектът на този звук тип недоносче се отстрани (тоест когато говорителите се изхвърлят на боклука и се заменят с истински), вече може да се усети красотата на всяка нота от пасажа – нейната форма, големина, дебелина, цветови нюанс, заряд и т.н., докато едновременно с това тя продължава да бъде част от цялото (творческата идея запечатана на записът), а не е просто някакъв откъсъчен елемент, който да впечатлява слушателя по своему. Пухкавост на звука може да има само в случаите, когато системата позволява на отделните ноти да дишат свободно в пространството, като всяка от тях носи своя собствен микрозаряд, пулсира във въздуха и се преплита с останалите, образувайки безкрайно фин и нежен пух върху тялото на звука (тялото го има, само ако системата има стабилен фундамент). Тази пухкавост добавя финалните щрихи в звука, които пък от своя страна придават една цялостна естетическа издържаност и завършеност на звуково-музикалната картина, което неминуемо увеличава удоволствието на слушателя от слушането на музика.
Когато в звука няма пухкавост, слушателят вече трудно би бил способен да изпита удоволствие (той може пак да изпита, но няма да е същото), защото вече звукът е тромав, няма пластичност, няма лекота, няма освободеност, нотите излизат като лепкава топка, което както някои хора (главно от моята аудио-партия) биха нарекли – няма живот.
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Пухкавост на звука – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот danny » 22 Юни 2011, 10:03

Много интересна алегория ... но си мисля че красотата в звука е красотата във визията на системата - според много хора. Което в много от случаите не кореспондира с действителността. Търси се перфектно изглеждащата система, "свирнята" е пречупена през ревюта, мнения и болни мозъци. А понякога и просто заради капиталистически цели :biggrin:
Аватар
danny
 
Мнения: 22
Регистриран на: 03 Ное 2010, 21:56

Re: Пухкавост на звука – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот Христо » 22 Юни 2011, 17:46

@danny
абсолютно съгласен съм с наблюденията ви, но този раздел е за тези болни мозъци който гонят хипер реализма а не даден вид звучене според ограничените ни (биологично) заложени разбирания. И понеже няма нищо просто и лесно в аудиото, с цел постигане на този резултат жертваме неща като по-голямо изглеждащ изпълнител пред нормално звучащ сакс (примерно). Но по-големия звук е за предпочитане като цяло, ето още една истина за трезора на Пешо :)
Христо
 
Мнения: 22
Регистриран на: 15 Фев 2011, 15:28

Re: Пухкавост на звука – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот DRGeorgiev » 22 Юни 2011, 19:50

Петър написа:Напоследък докато обикалям и слушам различни системи, установявам, че огромната част от тях имат общ недостатък – липса на пухкавост в звука. В повечето случаи усещането е, че нотите са намазани с нефт, който ги прави тежки и трудноподвижни, слепва ги, и не им позволява да полетят наелектрезирани във въздуха. Прилагам илюстрация, която е много по-красноречива от каквото и да било описание на ефекта/дефекта:

РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп. РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп.

Когато ефектът на този звук тип недоносче се отстрани (тоест когато говорителите се изхвърлят на боклука и се заменят с истински), вече може да се усети красотата на всяка нота от пасажа – нейната форма, големина, дебелина, цветови нюанс, заряд и т.н., докато едновременно с това тя продължава да бъде част от цялото (творческата идея запечатана на записът), а не е просто някакъв откъсъчен елемент, който да впечатлява слушателя по своему. Пухкавост на звука може да има само в случаите, когато системата позволява на отделните ноти да дишат свободно в пространството, като всяка от тях носи своя собствен микрозаряд, пулсира във въздуха и се преплита с останалите, образувайки безкрайно фин и нежен пух върху тялото на звука (тялото го има, само ако системата има стабилен фундамент). Тази пухкавост добавя финалните щрихи в звука, които пък от своя страна придават една цялостна естетическа издържаност и завършеност на звуково-музикалната картина, което неминуемо увеличава удоволствието на слушателя от слушането на музика.
Когато в звука няма пухкавост, слушателят вече трудно би бил способен да изпита удоволствие (той може пак да изпита, но няма да е същото), защото вече звукът е тромав, няма пластичност, няма лекота, няма освободеност, нотите излизат като лепкава топка, което както някои хора (главно от моята аудио-партия) биха нарекли – няма живот.

Абсолютно! Да живее "партията" :cheer:
Аватар
DRGeorgiev
 
Мнения: 320
Регистриран на: 24 Дек 2009, 10:45
Местоположение: Стара Загора

Re: Пухкавост на звука – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот Петър » 22 Юни 2011, 21:46

Дани, това което казваш наистина е вярно. Само че когато говорим за визия и естетика на системата, опираме до адски субективен момент, защото един харесва едно, а друг - нещо коренно различно. Субективното идва от там, че няма обективен критерий, по който да си сверят часовника (това се отнася само за визията - не за звука). Това го казвам на база обстойни лични наблюдения, понеже съм разговарял с много хора, като стигнах до изводите, че всеки си има своите изцяло субективни предпочитания относно това как трябва да изглеждат озвучителните тела. Разговарял съм с върли привърженици на отсечените и ръбести форми - тип квадрат, правоъгълник и т.н. и ако ги питаш какво мислят за хората, които предпочитат гладките и заоблени форми, те ще ти отговорят че последните имат изключително лош вкус и нищо не разбират. Както и тези, които предпочитат елегантните и заоблени форми, ще ти кажат, че хората с "ръбатия" вкус едва ли не трябва да се заличат от лицето на планетата... Така че една система за един може да е абсолютното олицетворение на красотата, а за друг да е нещо ужасно грозно - въпрос на субективен вкус.
В това отношение, аз съм късметлия, защото харесвам визията на естествените природни материали - дърво и влакнеста хартия. Казвам късметлия, защото това са материалите от които зависи дали ще имаме Звук или само визия. Който си пада по визията на лъскавите мембрани, направени от полиран алуминий, керамика и т.н. ще си остане само с хубавата (за него) визия на системата му, ако обаче иска и Звук, ще се наложи очите му да се примирят с нещо по грозновато (за него).
Сега като се замисля, май съм по-голям късметлия отколкото си мисля, защото не обръщам никакво внимание на визията на даден компонент от системата, ако той е очевидно грозен. За пример ще ти дам говорителят, който слушах допреди няколко седмици - ултра грозен, ама наистина грозен, даже и с петна по мембраната. Това обаче по никакъв начин не ми пречи да се размажа от кеф докато го слушам. Доказателство за това е, че удоволствието от слушането ми остава еднакво, независимо дали го гледам или съм си затворил очите. По едно време обаче му опънах един тензух отпред, за да не се стресне някой друг от визията му :lol: Честно казано, дотолкова не ме интересува визията на системата ми, че ако една купчина конска тор е в състояние да възпроизведе музиката по още по-добър от сегашния начин, то с удоволствие бих си я пренесъл вкъщи и изсипал по средата на всекидневната (стига да не мирише де :lol: ). Нямам проблеми и да си висна 200-300 шишарки на конци от тавана, ако това би подобрило акустичните свойства на помещението ми. Също нямам проблем и да нахлузя две магарешки уши на високочестотния ми говорител, ако това би го накарало да свири още по-добре :lol:
Ейй, пак се отплеснах :D
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Пухкавост на звука – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот danny » 23 Юни 2011, 08:29

Давах си мнението, когато цъкнах да видя всички усмивки и с линка не се отвори нов прозорец, та си изгубих "безценните" писания. Ако Радо иска, може да го пипне. :lol:
Това което ми е направило впечатление, че много хора слушат гледайки; или чуват през ушите на някой гуру, който им казва какво трябва и какво не трябва да чуват. Мен честно казано най- ме кефи ако може да не чувам системата, за Бога искам отвъд нея, лично аз съм мноооого далече от това, ноо смятам някой ден да достигна по-близо до кривата круша :lol:
Христо, моля не на Вие, че се чувствам "леко" неудобно :P

Хараланов, това за конската тор, визуално повече ми харесва от някои супер и не знам си какви си системи (предимно заводски) които само ако гледам 20 минути и ще ме заболи главата с техните подсветки. Ама тва е субективно както казваш, всичко това ...
Аватар
danny
 
Мнения: 22
Регистриран на: 03 Ное 2010, 21:56

Re: Пухкавост на звука – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот Петър » 07 Авг 2011, 12:13

Може би следният коментар е за темата "Простите истини", но понеже е свързан с разглеждания от тази тема обект – поствам го тук.
Тази пухкавост/наелектрезираност на звука не може да се постигне, ако в системата не присъства широколентов говорител, който да вижда фазово линеен сигнал на терминалите си от поне 140Хз до над 16кХз. Тоест ако има филтри, те да са една октава под 140Хз и една октава над 16кХз. Принципно не обичам да използвам определението "не може", защото уж няма невъзможни неща, но ако можеше, все някой щеше да е способен да направи демонстрация. Уви, засега такава просто няма. Двулентови колони, имащи електрически срез в средночестотния спектър не само че е невъзможно да постигнат това чувство за звукова наелектрезираност, ами е смехотворно да се помисли, че дори могат да сънуват да я постигнат. Как да стане това, когато цялата звукова структура е разбита на пух и прах и оберновете са загубили хармоничната си връзка с основния тон? Спокойно - има решение - колоните със засилка през прозореца :lol: , с последващ нов проект, започнат от бял лист хартия. Това само за тези, които нямат широколентов в системата си.
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Пухкавост на звука – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот oceanman » 13 Сеп 2011, 11:46

Просто се ужасявам, че 99.9% от широколентовите( новите) не стават за това за което си говорим :o

Стигнах до извода на Пешо съвсем скоро, до около преди 2-3 години, след като при мен гравитираха едни от най-именитите( и скъпи) образци говорители... (СЕАС, Скан Спиик....и т.н.)

Но както се спомена трябва да има адекватна подкрепа отдолу и отгоре... До сега не успя напълно да ми хареса фулрейндж система с един-единствен говорител...

Не знам кое под-ред-всяко акустично оформление деградира звука...като че ли най-малко-ОБ. Широколентов и високотонов аз бих оставил с минимален екран( или за ужас на жените :biggrin: да са свободни..до колкоо е възможно
Огромните екрани дават едно, но вземат друго... Трябва да се подхожда деференцирано... и с много интуиция и мисъл..и отворена душа 8-)
Хм..как мислим сходно..напоследък :D
И размера винаги има значение :)
oceanman
 
Мнения: 4
Регистриран на: 15 Фев 2011, 12:05

Re: Пухкавост на звука – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот Петър » 13 Сеп 2011, 19:24

oceanman написа:Просто се ужасявам, че 99.9% от широколентовите( новите) не стават за това за което си говорим :o

И има защо!

oceanman написа:Но както се спомена трябва да има адекватна подкрепа отдолу и отгоре... До сега не успя напълно да ми хареса фулрейндж система с един-единствен говорител...

И има защо да е така!

oceanman написа:И размера винаги има значение :)

Дойдохме си на думата!! :D
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Пухкавост на звука – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот Радостин Атанасов » 14 Сеп 2011, 00:27

Петър написа: Двулентови колони, имащи електрически срез в средночестотния спектър не само че е невъзможно да постигнат това чувство за звукова наелектрезираност, ами е смехотворно да се помисли, че дори могат да сънуват да я постигнат.


Зависи от високоговорителите. Пешо, ти не си чувал все още напълно завършени мои дву- и трилентови ОТ, само широколентови и ВЧ високоговорители и тук таме някой нискочестотен, не много висок клас, пуснат във въздуха.
При добри говорители, напаснати с първи ред филтри за най-малка намеса в звуковата сигнатура, при добро пространствено разположение на тези високоговорители и осигуряване на оптимални условия за работата им, наелектрезираност от музиката, дошла от такива, има. Добри говорители значи такива, с добър фактор живот - демек такива, които те пращат директно на сцената или тя идва при теб.

За останалото сме на едно мнение. И ме радва фактът, че напъните ми да покажа недостатъците на съвременните говорители са дали резултат - освен че ти си променил вижданията си, откак спорихме за пръв път с теб едно време за керамичните говорители, сега и Владо също е почнал да разбира положението. Дай Боже да станем все повече.
Great Sound
0899 867 140 ; 0879 857 140
http://greatsound.snimka.bg/
Радостин Атанасов
Audiomaster
 
Мнения: 515
Регистриран на: 13 Ное 2009, 22:25
Местоположение: Бургас

Следваща

Назад към Кътчето на Хараланов

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

Кой е на линия

Общо на линия e 1 потребител :: 0 регистрирани0 скрити и 1 гости (Информацията се обновява на всеки 5 минути)
На 01 Апр 2019, 15:43 е имало общо 99 посетители наведнъж.

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

::