Дата и час: 08 Дек 2019, 22:25
Font Size
   

Стереото – що е то и има ли почва у нас

Стереото – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот Петър » 10 Юни 2011, 12:30

Мдаа. Позна, дори без да съм те питал! :lol: Ето, че и ти си го усетил, ама си траеш, или по-скоро си се примирил с действителността ;) А ето я и нея:

РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп. РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп.

Изявявам желание да чуя убедителен звуков образ от стерео конфигурация!!! Независимо каква е тя. Искам нещо съвсем елементарно – колоните да ми изкарат най-обикновен говор, така, че напълно да ме заблудят , че пред мен говори жив човек, без той да наподобява призрак (фантомен образ) и без да чувам никакви артефакти от гласа му, идващи от лявата и дясна колона. Виждаш ли само колко малко искам. Сега остава да ми кажеш къде да чуя система, която да може да изпълни това просто уловие! Казвай, казвай, недай да си траеш :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Стереото – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот Христо » 11 Юни 2011, 12:07

Ами почва..има, има. А за момента го определям като ефекта на алкохола...
13776_340.jpg

drunk vision.jpg
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Христо
 
Мнения: 22
Регистриран на: 15 Фев 2011, 15:28

Re: Стереото – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот entusiast » 20 Дек 2012, 11:19

Пешо,моно концепцията ми е адски интересна,дори имам известен опис с нея.Това,което ме смущава обаче,е тънкия момент със смесването на двата канала в един.Резултата не е като моно запис,а просто два смесени сигнала със съответните честотни и фазови разлики.Т.е. караме еднолентова система да изсвири многолентов запис.Стерео програма,прожектирана от един източник на звук.
Съвсем различно би стоял въпросът,ако звукът си е моно от микрофона до ОТ.
Имам желание да си построя сериозна моно базирана система,но въпроси като този горе ме разколебават.
Може ли да хвърлиш малко светлина по темата?
entusiast
 
Мнения: 22
Регистриран на: 10 Яну 2010, 01:50

Re: Стереото – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот Петър » 20 Дек 2012, 21:11

Оохх, темата е колкото дълга, толкова и важна... даже не знам дали е за обсъждане във форум изобщо (в случая онлайн аудио дневника ми). Къде-къде по-добре би било такъв разговор да стане в някоя аудиофилска пицария с халба бира в ръка 8-)
Ок, сега сериозно – няма изобщо какво да се залъгваме, че е възможно с аудио система да се имитира абсолютно успешно реалността. Това са фантазии, надявам се че доста хора го осъзнават. За да се пресъздаде дадено музикално изпълнение в домашни условия, трябва звукът на всеки един от инструментите да се запише с отделен микрофон, на отделен канал, и то така, че никой от микрофоните да не "хване" звкът от останалите инструменти. След като иаме вече този запис, е необходимо в слушателското помещение (което не трябва да има нито таван, нито под :lol: , нито странични стени.....) да се сложат N на брой озвучителни тела, и всяко от тях да се позиционира така, каквато е била позицията на инструментът, звукът на който ще възпроизвежда от даденото ОТ. Пределно ясно е, че на практика няма как да стане тая работа, особено като се има предвид, че трябва постоянно преаранжиране на колоните в пространството за всеки отделен запис...
Така, време е да влезем в светът на компромисите и да видим какво можем да направим със записите, които ни предлага звукозаписната индустрия. През 50’те години на миналия век хората са измислили стереото за да получат по-обемен и в следствие на това – уж по-реалистичен звук. Все пак на живо акустичното пространство е необятно и може да има произволен мащаб, който се определя от отраженията от всякакви повърхности (независимо на какво разстояние) на звука от инструментите. Моното през 40’те и 50’те (а и в наши дни също) е било пълна трагедия от гледна точка на пространствено звучене – тогавашните моносистеми (предимно лампови радиоапарати) са звучали като сандък сложен в стаята – един затворен звук, без никакво усещане за атмосфера/обемност и точно поради липсата на звуков обем, хората са преценили, че когато сложат още един звукоизточник в стаята, това ще доведе до по-силно и убедително усещане за слушане на лайв изпълнение. Уви, има една поговорка – "пътят към ада е осеян с добри намерения". Да, наистина звукът е станал МНОГО по-обемен, но се е появил един сериозен проблем, който и до ден днешен остава напълно неразрешен, независимо от степента на усилията за неговото разрешаване. Развалила се е убедителността на звуковите образи. Да видим какво имаме днес, около 60 години по-късно. Имаме многомилионна армия от така наречените аудиофили, които говорят постоянно как техните системи изкарвали позицията на всеки един от инструментите (както уж са били по време на записа), като дори някои от тях показват обложката на диска, където има снимка кое къде е било позиционирано по време на записа. Ами всичкото това е много хубаво, само че има един много сериозен проблем – нито един от тези "позиционирани на сцената" инструменти не звучи реалистично. Мозъкът го приема точно като фантомен образ (както го и наричат). Все едно не е направен от плът и кръв и все едно прозира – можеш да виждаш през него. Липсата на реализъм за всеки един инструмент поотделно води до силно намаляне на звуковата/музикалната експресия. Установяваме кой призрак къде е на сцената, но не можем да разберем ЗАЩО е на сцената. Звукът е там, но музикалната струя липсва. Човешкият мозък е устроен така, че да приема звуковите послания и интонации, когато те идват от ИСТИНСКИ източник на звук. Било то говорещ човек, било то звукът на морски вълни, било то чуруликане на птички в гората, било то шумът от двигателя на автобуса и т.н. и т.н.. Когато липсва реализмът и физическата убедителност на звукоизточника, мозъкът почва да възприема звукът основно като звукова информация, като много точен преразказ на това, което някой искал да каже/изрази - при което се губи емоционалната стойност на музикалното послание – остава само неговата звукова информация (затова нереалистично звучащите системи ВИНАГИ звучат скучно и немузикално!) Това важи дори и за визуалните възприятия (и съответно връзката им с чувствата, които пораждат)– примерно ако човек отиде на кино и стане така, че на прожекционното платно се появи една мацка, която иска трал-ла-лаа от този, който стои на седалката и яде пуканки, то той ще разбере какво тя иска от него (аналогия – имаме на лице звуковата информация), но няма да усети тръпката(аналогия – нямаме музикалност, експресия, а оттам и увличане в музиката), която ще изпита АКО мадамата е реална и наистина му поиска. Тоест фантомните звукови образи, поради своята неубедителност, лишават до някаква степен, къде повече – къде по-малко, слушателя от това, да усети вибраността и ДИРЕКТНОСТТА на музикалните послания, дирекност, която винаги я има при лайф изпълнението. Когато комуникационният мост между слушателя и музиката е нарушен, тогава слушателя става просто един пасивен свидетел на нещо, което не му доставя това, което е заложено в самата идея на слушането на Музика - това нещо е тръпката, емоцията и т.н. Когато тръпката липсва, "аудиофила" почва да слуша звукът на музиката, а това което реално чува е силно деформираният от системата му звук на оригиналните звукови източници. Така, слушайки звукът, той почва да чува и кусурите на системата му, които допълнително се натрапват в съзнанието му и отнемат допълнително мозъчен ресурс, предназначен за възприемане на емоцията от музиката. Това се казва пасивно слушане (същото е като да се слуша музика на живо ЗА ФОН) – аз съм голям опонент на този начин на слушане и го избягвам винаги, защото е безцелeн, отнема време и не носи нищо. Дали баба Пенка ще спи в концертната зала по време на неверояно изпълнение, или бай Пенчо ще се напъва да чуе това, което системата му не може да му предостави, е все едно и също – гадно и скучно пасивно слушане – музиката я няма и в двата случая. Така. Обаче какво да правим по-нататък, като знаем, че като имаме свито и компресирано звуково поле, също се лишаваме от способността на музиката да ни грабне? Хубав въпрос, само че де да знаех отговора :lol: Шегата настрана, но преставата на хората за моно система е долу горе една и съща – свит звук и липса на широко звуково поле. И е точно така. Моно може да се слуша единствено и само когато имаме на лице супер качествена система, в противен случай е загуба на време, защото въпреки че инструментите звучат убедително (вече не са фалшиви фантомни образи – призраци), липсата на звуво обем разваля цялата илюзия за лайф изпълнение. За успешно слушане на един канал е необходимо качеството на този канал да бъде поне 10, да не кажа и 20 пъти по-високо от това, необходимо за стерео формата. Такава система е абсурдно да е направена от един единичен широколентов говорител или да бъде една бройка от най-доброто, което индустрията може да предложи. За правилно моно възпроизвеждане може да се говори само когато имаме сложна акустична система от доста на брой говорители, стратегически разпределени в пространството (но това не е обект на темата и няма да го разисквам). Само ще поясня, че под понятието моно система изобщо не трябва да се разбира звук, идващ от една точка – точно обратното – звукът трябва да е изключително обемен, като в този обем да има реалистично (!) (а не фантомно) звучащи източници на звук.
Сега за сигнала, който трябва да влезе в тази система. Разполагаме с това, което ни предлагат компаниите за звукозапис и нищо не можем да направим по въпроса, така че трябва да се научим да го използваме по най-удачния възможен начин. Има хиляди техники на записване и в повечето случаи между сигнала в двата канала винаги има някакви фазови/времеви разлики. Същите тези разлики се използват с цел да се съдаде илюзия за позициониране на звукоизточника в пространството (нарочно не казвам само между колоните, защото често има ефекти, при които звука все едно идва и зад гърба на слушателя). При моното тези фазови разлики се наслагват електрически, докато при стереото – акустично. На теория резултатът никак не е розов, обаче на практика резултатът е страхотен – някакси триизмерността на информацията се запазва (нито знам как, нито защо) и когато имаме налична супер качествена акустична система, способна да прожектира тази 3D (3D-то става в мозъка, всичко е измама) звукова информация в пространството, тогава хем имаме необятно звуково поле, хем РЕАЛИСТИЧНИ звукови образи в това поле – имаме Музика.

entusiast написа:Имам желание да си построя сериозна моно базирана система

98% от успеха ти зависи от качеството на акустичната ти система, така че трябва много внимателно да обмислиш стратегията, а реализацията може да отнеме доста години, докато всичко се направи както трябва... все пак говорим за Ultra-Fi клас акустична система с абсолютно минимални компромиси. Ако се допуснат повече компромиси с качеството от това, което е необходимо (а това, което е необходимо, не се интересува дали на конструктора му харесва или не – то просто си е необходимо) – иначе звуковият обем и усещането за необятност на пресъздаденото акустично пространство директно се изпарява. Хубави източници има, хубави усилватели (DHT SETs)има, хубави кабели има, сещаш се обаче какво няма...
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Стереото – що е то и има ли почва у нас

Мнениеот entusiast » 21 Дек 2012, 11:25

Благодаря за поста!
Да,наистина изборът е между различни компромиси и по-скоро философски.
Многократно съм забелязал,че звукът по-скоро се натрапва,отколкото избира.В смисъл,че общоприетото звучене се води меродавно,но проблемът е,когато на някого като мен все не му харесва.Проблемът си е мой,де.
Като спомена кино и визуално-звукови възприятия се сетих,защо спрях да ходя на кино.Ами може ли човешко тяло да пада все едно блок се срутва?Или звукът от събличане на дреха да е все едно гардероб местиш?Преекспонирането може и да се харесва на масовата публика,но мен не само ме дразни,ами направо ме вбесява.
entusiast
 
Мнения: 22
Регистриран на: 10 Яну 2010, 01:50


Назад към Кътчето на Хараланов

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

Кой е на линия

Общо на линия e 1 потребител :: 0 регистрирани0 скрити и 1 гости (Информацията се обновява на всеки 5 минути)
На 01 Апр 2019, 15:43 е имало общо 99 посетители наведнъж.

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

::