Дата и час: 24 Юли 2019, 10:25
Font Size
   

Обертоновете и тяхното значение

Обертоновете и тяхното значение

Мнениеот Петър » 01 Фев 2011, 12:22

Така, тук не са нужни никакви уводи, понеже всеки интересуващ се от натуралното звуково възпроизвеждане, трябва да е много наясно с тази тематика. Сега да си дойдем на въпроса - кое прави инструментите (слушани на живо) да звучат така, както всъщност звучат? Това е морето от по финни вибрации, амплитудата на които е по-ниска спрямо фундаменталният тон на инструмента. В доста от случаите, тези микротрептения се простират далеч извън границите на човешкия слух, като примерът с който ще си послужа е чинелът, който има сериозно количество на спектралната енергия дори над 100kHz!! Целият този океан от тонове е в пряка връзка с основният тон на инструмента и съотвено обуславя неговият характер на звучене. Кое кара еднотипните инструменти да имат понякога много различен характер - примерно 3 различни вида класни цигулки Гуарнери, Амати и Страдивариус? – това е спектралният състав и наситеността на обертоновете на всеки един от тези инструменти, разбира се дължащи се на различни тънкости при тяхната изработка и съответно свойствата на дървесината, която е използвана. Идва моментът, в който трябва да си зададем въпросът какво се случва, когато цялото това звуково богатство трябва да бъде пресъздадено отново (имитирано) от звуковъзпроизвеждаща система. И ето тук идва мега-важният момент да се осъзнае, че всички тези обертонове изведнъж се превръщат във основен тон за системата, която ги възпроизвежда и която също си има своя собствена опашка от други обертонове, породени от различни механизми. Някой несъгласен? Тоест, ако целта е да се пресъздаде максимално близо реалният хармоничен състав на даден инструмент, то системата не би трябвало да има свои собствени хармоници, които да интерферират с оригиналните, или ако тя има (а тя винаги има!!), те да са такива че да не се долавят, погледнато от психоакустична гледна точка. Така вече основните й усилия ще са съсредоточени в посока коректно възпроизвеждане на основният тон (който, нека да повторим е комплексен океан от обертонове).

Всяка една, дори минимална фазова аномалия, дебалансира спектралният състав на оригиналният сигнал и стопира всякакви шансове за правилната подредба по ниво (ачх) и време (фаза) на неговите съставлямащи елементи. Система, която има дори съвсем леки фазови отмествания на дадена честотна група, винаги ще пресъздава звука некоректно, защото му нарушава подредеността и съответно ще преекспонира целия звук по един и същ, повтарящ се във всички възпроизведени записи, механизъм. Как, ако системата не е перфектно фазово линейна, би могла да възпроизведе точните звукови разлики между горепосочените три вида цигулки? Отговорът е елементарен – никак. Има инструменти, на които основният им тон е центриран някъде в ниските октави, обертоновете на които могат да достигнат чак до другия край на честотният спектър. Как такъв инструмент би бил възпроизведен, ако спектърът му бъде раздробен на филийки, след което всяка една от филийките се намаже ту с маргарин, ту с кетчуп, ту с майонеза и след това се метнат на един куп, в разбъркана последователност, да се направят на топка и да се метнат към лицето на слушателя? Въпросът е риторичен и не се нуждае от отговор – всичко е ясно :lol:
Значи какво? Не трябва да режем на филийки, не трябва да ги мажем с нищо и трябва културно да отидем до храната и да си я хапнем с подобаваща наслада, а не да чакаме някой да я изстреля с катапулт от другия край на стаята, стоейки с отворена уста, надявайки се летящите разбъркани парченца храна да улучат устата ни, без да ни се лепнат по челото или ризата.
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Обертоновете и тяхното значение

Мнениеот kygar » 27 Фев 2011, 23:52

Това е морето от по финни вибрации, амплитудата на които е по-ниска спрямо фундаменталният тон на инструмента.
Обертоновете са с по- висока амплитуда от основният тон,явно си допуснал тех.грешка.Иначе статията е много полезна и необходима.Искам само да добавя.че обертоновете достигат до 40 и повече.Благодарение на тях можем да познаем какви музикални инструменти звучат в момента на слушане на музика.Например пианото изсвирва основен тон" до".Именно по обертоновете разбираме,че слушаме пиано,а не примерно цигулка,която също изсвирва тона "до" или флейта,която също изсвирва тона "до"/в една и съща октава,разбира се :D /Давам пример с различни муз.инструменти, за да стане ясно на по незапознатите с материята. А за тези,които могат да различат трите вида цигулки/от статията на Петър// по звученето им от системите,които имат-РЕСПЕКТ!!!
Аватар
kygar
 
Мнения: 21
Регистриран на: 09 Мар 2010, 21:22

Re: Обертоновете и тяхното значение

Мнениеот Петър » 28 Фев 2011, 16:53

kygar написа:Обертоновете са с по- висока амплитуда от основният тон,явно си допуснал тех.грешка
Ето една извадка от една много поучителна книга относно конструирането на цигулки:

РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп. РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп.
The fact that we hear the fundamental tone (the first harmonic) as loudest is a function of our brain which creates and adds the amplitudes of the difference tones to the actually sounded harmonics. Because the difference between frequencies of the adjacent harmonics always is equal to the frequency of the fundamental tone, the insufficient amplitude of the first harmonic is compensated by the difference tones of all adjacent pairs of the Harmonic Series.
Та пишейки горното, имах предвид какво всъщност чуваме, а не какво казват микрофоните. Все пак какво значение има, че някои от обертоновете са с по-висока амплитуда, след като нашите уши/мозък отчитат, че те са с по-ниска :)

Because timbre is a quality of auditory sensations produced by the tone of a sound wave, the timbre of the particular sound depends not only on its wave form, which varies with the number of overtones, or harmonics that are present, their frequencies, and their relative intensities, but on the some subjective peculiarity of our auditory sensation too. The fact is that every harmonic, which is heard by a musician, is a compound tone, consisting of an objective overtone, which can be fixed with the sound spectrograph, and subjective resultant tones, which only occur in our consciousness (тоест това, което чуваме реално) because of interaction between the objective overtones. One of them (difference tone) is a low one tallying with the difference between the two vibration numbers, and the other of them (summation tone) is a high one, but a very much fainter one, tallying with their sum. And so, it is hard to describe the timbre of any instrument with objective and subjective components only with analytical techniques; this process also needs a personality appraisal of the musician.
Ето на тази илюстрация може да се види докъде се разпростират обертоновете примерно на един тромпет и как амплитудата им спада постепенно с честотата:

РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп. РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп.
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Обертоновете и тяхното значение

Мнениеот Петър » 05 Ное 2011, 21:42

Когато човек слуша звук от реален звукоизточник, тоест на живо, всеки нюанс, който чува, подсилва смисловата експресивност на този звук – посланието, което е отправено с този звук, както и неговата изразителност. За да може тази интонационна убедителност да бъде предадена по начин, по който смисловото съдържание на посланието (говор, музика) да не бъде нарушено, то както вече споменах в първия ми пост по темата – обертоновете трябва да са времево (фазово) свързани помежду си, така както и с основният тон. Това не е просто важно. Това е от основна и първостепенна важност за една система. Този фактор показва доколко една система е музикално прозрачна за посланията (тоест до колко тя им изменя смисъла), които трябва да отправи към слушателя (посланията идват от записите). За да може да предаде вярно информацията, системата трябва да има 0 градуса фазова разлика между всички честоти, които изсвирва. Тоест тя трябва да изсвирва абсолютно целия сигнал по едно и също време, а не някои честоти да са забавени във времето, спрямо други. Колкото тази фазова (времева) разлика е по-далеч от 0 градуса, толкова по-невярно ще предава информацията такава система.
Пример.
Следната картинка е извадка от запис на говор на човекът “X” и в частност произношението му на буквата “a”. Неговият тембър е неповторим и специфичен само за него си и той се определя от малките подскочета и падинки (обертоновете), които модулират основния тон:
РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп. РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп.

Докато всеки може да каже буквата “a”, то никой друг, освен човекът “X” няма точно тези специфични микронеравномерности, които присъстват в гласа на човека “X” – ами нормално е – все пак гласът си е негов.
ОК, сега да видим какво би се случило ако тези малки неравномерности се изместят във времето, спрямо по-големите амплитуди в графиката (това става, ако примерно туитърът е няколко милиметра по-напред, отколкото трябва). Новата форма на сигнала, която ще се получи, няма да има нищо общо с оригиналната и следователно такава система разрушава тоналната структура на сигнала и още по-лошото – разрушава неговата смислова експресивност и артикулираност!
Времевото ненапасване на говорителите, електрическите филтри и още куп други неща – всички те оплескват жестоко фазите (свързаността на обертоновете) и затова повечето системи свирят оцветено, мудно, непрозрачно и немузикално. И ако ти, който сега стоиш пред монитора си и четеш това, не направиш нещо по въпроса, предприемайки действия по отношение намаляне на относителната фазова грешка на системата си, то си обречен да се наказваш, слушайки скучен, тонално неверен и неекспресивен звук. Само от теб зависи дали ще оправиш тези сериозни нередности, които има системата ти (а тя малко или много ги има, бъди сигурен в това) или просто ще дадеш един хикс на тази тема и ще се направиш, че проблемите ги няма!
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Обертоновете и тяхното значение

Мнениеот entusiast » 08 Дек 2011, 16:59

Хараланов,според мен,говорителите и изобщо ОТ не са решаващо виновни,ако хармоничният баланс на звука е нарушен.Нали звукът тръгва от източника,усилва се от усилвателя и тогава отива в ОТ.Според мен е от ключово значение какви са "отношенията" между отделните компоненти в системата.Особено тракта сорс > атенюатор > усилвател!Освен това,голяма част от усилвателите просто не стават - и транзисторни и лампови.Нямам предвид недостатъчна честотна лента,а хармонични и фазови дефекти.Всички сме чували "именити" лампови СЕ,които дават на звука прекалено много от себе си и го правят,как да кажа...забавен :) ,но далеч от истината.
entusiast
 
Мнения: 22
Регистриран на: 10 Яну 2010, 01:50

Re: Обертоновете и тяхното значение

Мнениеот Петър » 08 Дек 2011, 20:28

Разбира се, че озвучителните тела не са "решаващо виновни,ако хармоничният баланс на звука е нарушен". Всичко има значение, но и всеки компонент, който оказва звукова промяна, го прави с различна сила на проявление.
Общо взето ако трябва да степенувам нещата по важност, на първо място бих сложил помещението – неговата големина, пропорции и степен на акустично третиране (до колко ниска честота играе роля третировката). На второ място слагам ОТ-тата и на трето място слагам всичко останало (усилватели, източници, атенюатори, кабели и т.н.).
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Обертоновете и тяхното значение

Мнениеот entusiast » 09 Дек 2011, 10:01

Напоследък с досада откривам и преоткривам колко е влиятелна атенюацията за звука.При една и съща постановка различните атенюатори променят до силно чуваемо именно специфичното темброво звучене на системата.Аз си го обяснявам с изкривяване на хармоничния състав.Днес съм разкостил усилвателя си и ще му направя с це-ка ключе само две фиксирани нива - "слабо" и "нормално".
Надявам се постовете ми да не се възприемат като спам.
entusiast
 
Мнения: 22
Регистриран на: 10 Яну 2010, 01:50


Назад към Кътчето на Хараланов

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron

Кой е на линия

Общо на линия e 1 потребител :: 0 регистрирани0 скрити и 1 гости (Информацията се обновява на всеки 5 минути)
На 01 Апр 2019, 15:43 е имало общо 99 посетители наведнъж.

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

::