Дата и час: 17 Сеп 2019, 08:13
Font Size
   

Моят път към истината в аудиото

Тук можете да споделите всичко

Моят път към истината в аудиото

Мнениеот al_bundy316 » 31 Окт 2010, 17:08

Здравейте,
реших да разкажа "накратко" моят аудио-път до момента, не за друго, а за да покажа как за отрицателно време човек може да промени представите си за Звук, стига да погледне малко по-далече от носа си. Може би някои от вас вече са извървели пътя си, на други тепърва им предстои, но всеки сам трябва да намери своята истина.
С електроника се занимавам може би откакто съм започнал да говоря. Дори на прощъпулника казват, че съм хванал отверката и нищо друго не е могло да ме заинтригува :D Първата книга която отворих беше "Основи на електротехниката" и то още докато се учех да чета. В началото, честно казано, аудиото не представляваше чак такъв интерес. Него го открих може би на 12-13 годишна възраст. Дали от възрастта или поради друга причина, слушах предимно бас тестове и "музика" предимно с ясно изразени ниски честоти, по простичко казано "кефих се на як бас". Впечатлявах се от "световно известни" марки като Пайнер, Сони и т.н и не исках и да чуя за друго. През ръцете ми са минали стотици говорители или по-точно подобия на такива, като Хай Саунд, китайски пайнери, JBL и други произведения на братския китайски народ. Общо взето единственото на което обръщах внимание тогава беше мощността, големината на магнита и това на какъв материал е навита звуковата бобина (тогава алуминия и каптона бяха върха на сладоледа за мен). Критериите ми за звук бяха изключително ниски и почти през цялото време еквалайзера ми беше настроен във формата на буквата V, тоест почти изцяло изрязани среди. Не искам дори да си спомням какъв аудио-глупак съм бил тогава. Слушах на ръчно направени транзисторни стъпала с киловатови мощности и дори не исках и да чуя за лампови усилватели и широка лента. Това ми изглеждаше смешно и несериозно. Какво се промени? Преди няколко години постепенно започнах да слушам истинска музика, с истински вокали и инструменти. Системата ми, ако въобще може да се нарече така, започна да не ме устройва. Бавно, но сигурно, започнах да сменям приоритетите си в аудиото. Бас тестовете дотолкова започнаха да ме дразнят и ми омръзнаха, че изхвърлих всички дискове. По същото време се случи така, че останах без усилвател за известно време и, понеже не мога и ден без музика, реших да свържа изхода на звуковата карта към грамофонния вход на стария лампов радиограмофон, който стоеше в хола - Ригонда 102 (моно). Мислех си, че това ще е временно, докато оправя стъпалото си. Каква голяма грешка! :D Макар че като малък също съм слушал радиолата, това, което чух в този момент, ме накара да преобърна представите си за звук на 180 градуса. Свързах кабелите, натиснах копчето за включване, след минута зеленото магическо око светна и стаята се изпълни с Музика. Спомням си и първата песен, която пуснах тогава - The winner takes it all на ABBA. Въпреки че съм я слушал стотици пъти на 300 ватов транзисторен усилвател и 12 инчови куче-марка басове, сега сякаш слушах друга песен. В този момент ми стана много тъпо и като на лента ми минаха всички години, прекарани в аудио-затъмнение. Каква магия се е криела именно в тези средни честоти, които аз така безсрамно изрязвах. В рафта до радиолата видях няколко плочи, между които и албума Super Trouper на ABBA, който съдържаше и The winner takes it all. Реших да я пусна и да видя дали ще надсвири mp3-ката, като честно казано, бях скептично настроен, защото дозата беше моно, грамофона също, а и нямаше RIAA корекция. Въпреки многото дефекти в звуковата картина, породени от горепосочените неща, правеше впечатление реализма на звука, живото звучене, което компютъра като източник не притежаваше. Говорителите на грамофона бяха в опън-бафъл конструкция или както руснаците го наричат "открытый ящик". Характерното за всички затворени обеми думкане липсваше, носеше се само един ефирен звук, който никоя система със затворен обем не може да даде. Докато се усетя вече бяха изминали 5 часа, а аз не можех да се отделя от грамофона и плочите. С всяка секунда се изненадвах и разбирах, че всичко, което съм чувал до този момент, е било една измама, един продукт на съвременното комерсиално аудиостроене. А табелата на пътя към истината е бил на 5 метра от мен. От сегашната ми гледна точка, звукът, който чух тогава е бил на едно от най-ниските стъпала по пътя към верността, но Ригондата изигра своята роля блестящо - накара ме да преодолея аудио-мъглата и да прогледна. Въпреки че 8 инчовият широколентов говорител беше с феритен магнит (4ГД-35), въпреки че крайното стъпало беше пуш-пул, въпреки че грамофонът беше моно и плочите Балкантонски, звуковата картина, която беше обсипала стаята, ме накара да разбера, че досегашните ми аудио занимания са били на абсолютно посредствено ниво. Тук е момента да кажа, че след това съм слушал какви ли не скъпи системи, някои от които за повече от 5000-10000 лв., но никоя от тях не можеше да ми даде реализма, който очаквах и търсех. Тогава окончателно и безвъзвратно всички съвременни заводски марки загубиха уважението ми. Не исках и да чуя за Визатон, керамични, кевларени, алуминиеви, полиетиленови и други мембрани, изработени от синтетични материали. Разбрах, че АЧХ, колкото и равна да е, не дава абсолютно никаква представа за тоналното поведение на звука и за реализма на звучене. Намерих два 8 инчови съветски 4ГД-36 (същите като в Ригондата, но с централни алнико магнити) и разбрах, че дори нещото, за което най-малко съм предполагал, че оказва влияние върху звука - типа на магнита, е от голямо значение. След премахване на звуковите им капачки, говорителите монтирани на екрани от ПДЧ и подкрепени отдолу с Gamma LA1231, също с алнико магнити, но те бяха поставени в затворен обем и отрязани с първи ред филтър така че да възпроизвеждат само най-ниския бас. Всички честоти по-високи от 200Hz се поемаха от 4ГД-36. Усещах обаче че високия бас и ниската среда ми се губят. Това беше естествено, защото малкия размер на 4ГД беше недостатъчен, за да даде мащабността на звука, която исках. Горе-долу по същото време чух българските елипси ВЕЕ34, които, оказа се, са на светлинни години пред руските в звуково отношение. Много по-изразени среди и високи честоти. Единственият им проблем беше, че свиреха изключително тънко и немащабно (като музикална кутийка), заради малкия си размер и твърдото окачване. Отстраних мембраните им и изхвърлих шаситата. Направих свои "шасита" от чам и окачване от обработена козя кожа, вместо хартиеното. Звуковата бобина остана същата, защото за момента ме устройваше, а вместо плетената трептилка, поставих такава от пресшпан (трансформаторен картон). Звукът се подобри, но тези елипси вече не ме устройваха. Просто не можеха да ми дадат широчината на сцената и плътността на вокалите, които исках. Междувременно през ръцете ми минаха доста стари широколентови говорители - почти всички руски и български, немските Lorenz, Schaub, Mende, Siemens, Graetz, RFT. Всеки от тях имаше свой собствен тембър, но никой не можеше да ми даде това, което търся. Междувременно, започнах да се научавам как да определям кой тип мембрана става и кой не, само с пипане с пръсти и почукване по нея. Разбрах, че говорители с двустранно пресована хартия и такава, която звучи изкуствено при почукване, не може да извади реален звук. А всички руски говорители звучаха така. Българските бяха по-добре, но не достатъчно (особено зле бяха големите елипси ВЕ2030 и ВЕ822, хартията им беше доста "дървена"). Гедерейските бяха най-добри от социалистическото производство, защото технологиите им са наследени от Третия райх. Но въпреки всичко си звучаха като много лошо копие на Телефункените от 30-те и 40-те. Последните за мен са върха на аудиостроенето. Всякакви Танои, Лоутъри и Фостекси не могат да им стъпят на малкия пръст. Започнах да следя И-бей в търсене на 8 инчови Телефункени с фийлд койл магнитна система, от края на 30-те години, за да заменя ВЕЕ34. Но цените, които достигаха търговете ме отказаха от това ми начинание. Реших на първо време да взема два 8 инчови от известните на аудиофилите Saba Greencone. Така и стана. Свързах ги към еднотактният лампов усилвател-прототип и пуснах музика. По тембър доста приличаха на българските елипси, но бяха с по-мащабно звучене (което беше и целта ми). В началото бях доволен от тях, но постепенно взе да ми прави впечатление, че падът във високите честоти започва доста по-рано от този на българските елипси. След малко размисли разбрах, че това е така, защото звуковата бобина на ВЕЕ34 е двустранно навита, а на Сабите - едностранно, от външната страна. Разбрах, че високите честоти се излъчват именно от звуковата бобина и, по-точно, от тази нейна част, която е най-близо до мембраната. С няколко думи - ако искаме високи честоти при широколентови говорители, трябва да забравим за звукови бобини, навити от външната страна. Поне до този извод съм стигнал аз, благодарение на експериментите си. Конструирането на широка лента, която едновременно да даде сравнително нисък бас, добри среди, истински високи честоти, като същевременно притежава мащабност на звученето, е много трудна задача. Аз избрах да направя компромис и да използвам комбинация от 4 говорителя, за да постигна звука, който искам. Е, поне докато не ми хрумне нещо друго :D Мисля, че толкова стига засега, а и се получи доста дълго. Надявам се този форум тепърва да се развива и да стигне поне до нивото на този http://www.classicaudio.ru/phpbb Успех на всички и най-вече на Радо.
Поздрави,
Любо.
Аватар
al_bundy316
 
Мнения: 13
Регистриран на: 31 Окт 2010, 17:02
Местоположение: Пловдив

Re: Моят път към истината в аудиото

Мнениеот Радостин Атанасов » 31 Окт 2010, 22:33

Много добре написано, в общи линии всеки, добрал се до верния звук, неминуемо достига до тези изводи, до които си стигнал и ти, Любо :)
Като ми остане малко повече време, ще се включа по-подробно за пътя към истината.
Great Sound
0899 867 140 ; 0879 857 140
http://greatsound.snimka.bg/
Радостин Атанасов
Audiomaster
 
Мнения: 515
Регистриран на: 13 Ное 2009, 22:25
Местоположение: Бургас

Re: Моят път към истината в аудиото

Мнениеот Петър » 31 Окт 2010, 22:59

al_bundy316 написа:...ако искаме високи честоти при широколентови говорители, трябва да забравим за звукови бобини, навити от външната страна.

Истински високи = голям фийлд койл мотор ;)
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Моят път към истината в аудиото

Мнениеот al_bundy316 » 01 Ное 2010, 01:13

Петър написа:Истински високи = голям фийлд койл мотор ;)

В най-скоро време и това ще стане. Има и доста други неща за доизпипване, най-важното сега са нови вътрешно навити звукови бобини (за които ще се обърна към Радо) и нови акустични екрани от обработен чам, които ще са основата на конструкцията :) Всичко е в главата ми, просто финансите за никъде не стигат в момента...
Аватар
al_bundy316
 
Мнения: 13
Регистриран на: 31 Окт 2010, 17:02
Местоположение: Пловдив

Пътят не е лесен, но пък е много забавен

Мнениеот Петър » 01 Ное 2010, 10:29

Първо - поздравления, че си избрал да тръгнеш по своя собствен път в търсенето на Звукът.
Новите бобини са задължителни, но за да им разбереш истинския потенциал, ти трябва стабилен мотор, който за съжаление излиза доволно скъпо, ако решиш да спазиш всички изисквания за качество...

Ако си намериш добра мембрана с 27мм диаметър ан шийката, получаваш подарък от мен - освежена електромагнитна система от 25 сантиметров Телефункен, която ще ти помогне да забравиш светкавично за постоянните магнити ;)
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Моят път към истината в аудиото

Мнениеот al_bundy316 » 01 Ное 2010, 13:43

Благодаря ти за подаръка :) В скоро време мисля, че ще ми намерят от Австрия един ето такъв говорител http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... MEWAX%3AIT , който мога да ползвам за ниска среда, ако реша да мина на моно. Като гледам хартията му, мисля че е доста подходящ, за цената си разбира се, и само някои 12 инчови Клангфилми биха го надсвирили (които са и доста по-скъпи). Мога и да го продам и с парите да продължа със стерео концепцията.
Аватар
al_bundy316
 
Мнения: 13
Регистриран на: 31 Окт 2010, 17:02
Местоположение: Пловдив

Re: Моят път към истината в аудиото

Мнениеот Петър » 01 Ное 2010, 14:53

Ихууу, заплювам си първото място на опашката от чакащи да го продадеш (ако се сдобиеш с такъв де) :biggrin:
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Аватар
Петър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 16 Юни 2010, 14:17

Re: Моят път към истината в аудиото

Мнениеот al_bundy316 » 01 Ное 2010, 15:39

До 1 месец ще стане ясно дали ще се сдобия с него. Ако реша да го продавам ще ти кажа, но да знаеш, че няма да е в близките няколко месеца :) Първо обстойно ще го прослушам и ще реша какво да го правя. Към него може би ще има и два такива http://www.german-vintage-loudspeakers. ... -13-cm.htm , но хартията им е от гадната, като на 13 сантиметровите Заксенверкове (които са си тяхно евтино копие) и няма да ми свършат никаква работа.
Аватар
al_bundy316
 
Мнения: 13
Регистриран на: 31 Окт 2010, 17:02
Местоположение: Пловдив

Re: Моят път към истината в аудиото

Мнениеот Toshko » 01 Ное 2010, 16:11

Здрасти Ал,

Интересно ми е да видя снимки на системата ти. до колкото разбрах от текста, тя се състои от български 12-ки за експорт и различни комбинации от ретро широколентови монтирани на акустичен екран... Аз също имам бафъли, но са 3 ленти и баса е ОБ в Н-рамка РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп. РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп. - ето я темата, като заглавието е малко подвеждащо.

Онзи ден започнах да тапицирам вече с кожа и корк и ми се получава доста добре, та като завърша тапицирането ще пусна и нарочна тема с пълно описание, цени схеми, как съм проектирал малката ОБ отгоре и т.н.
Toshko
 

Re: Моят път към истината в аудиото

Мнениеот al_bundy316 » 01 Ное 2010, 21:13

Българските 12-ки ги сложих само на първо време, но временните неща май са най-постоянни... Хартията им е адски лоша, но поради естеството им на работа в диапазона, в който съм ги пуснал да работят, не дразнят чак толкова. Предстои да бъдат заменени с такива с мембрани от по-"правилна" хартия и размер по-голям от 15". Тези определено не могат да ми дадат мащабността, мелодичността и дълбочината на баса, които искам. Трудно е да се намери плътна мембрана с подходящи свойства и едновременно с това сравнително лека. Мисля, че вече намерих такава, но с това ще се занимавам най-накрая. Приоритетите ми сега са окончателно завършване на говорителите за висок бас, ниска и висока среда и високи честоти.

Между другото, какво искаш да постигнеш с тапицирането с кожа и корк? Какви са очакванията ти? Отсега мога да ти гарантирам, че ефектът ще е отрицателен. Коркът ще придаде различен характер на звученето (неправилен), кожата също.
Аватар
al_bundy316
 
Мнения: 13
Регистриран на: 31 Окт 2010, 17:02
Местоположение: Пловдив

Следваща

Назад към Общи приказки

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

Кой е на линия

Общо на линия e 1 потребител :: 0 регистрирани0 скрити и 1 гости (Информацията се обновява на всеки 5 минути)
На 01 Апр 2019, 15:43 е имало общо 99 посетители наведнъж.

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

::