Дата и час: 17 Сеп 2019, 08:14
Font Size
   

Мекото окачване трябва да умре!

Мекото окачване трябва да умре!

Мнениеот Радостин Атанасов » 12 Дек 2010, 23:16

Ако внимателно се вгледаме в процесите, протичащи в аудиото, може за пореден път да се направи извода, че живота е борба. Борба с коефициентите на нелинейни изкривявания, борба с джитера, с кабелите и особено с озвучителните тела. Недостигът или излишък на ниски, гъгненето, боботенето, демпфането, окрасяването на звука и борбата с него и т.н. С една дума, да си създаваме трудности и после къде успешно, къде не, да ги преодоляваме. По-надолу са разгледани техническите решения, които по моему се явяват основни причини за проблемите в съвременната акустика.



Мекото окачване трябва да умре!

Изобретяването на мекото окачване при НЧ високоговорители е било световна грешка в тонколоностроенето и е станало начало на края на качествения бас!От комерсиална гледна точка това е бил успешен ход, позволил доста да се намалят габаритите и масата при високо ниво на звуковото налягане на НЧ. Само че това съвсем не е означавало (както се изяснило по-късно) и съхраняване на качеството на звучене. Появили се неизвестни по-рано проблеми – боботене, неразбираемост и всякакво гъгнене на ниските честоти. А производителят сякаш бил там и нашепвал – сменете усилвателя, кабелите, поставете всичко на шипове и така и до сега ни лъжат в борбата с вятърните мелници. Но не може високоговорител с меко окачване да възпроизведе качествено музикален сигнал. Не може! Защото никой още не е отменил законите на физиката. С никакъв коефициент на демпфане (ако ще и да е 1500) не може да се избегнат произволните движения на окачването, а дългия ход пък забележително модулира високите честоти. Хода на твърдият говорител даже при прилично усилване е едва видим, а мекия подскача почти на сантиметър. Това е особено забележимо при просвирване на плочи, където има понякога инфраниски честоти.


Фазоинверторите

Пореден удар за качественият бас – меко окачване + фазоинвертор! Основният проблем на съвременния аудиофил – “Бучи!” Фазоинверторите (ФИ) са се използвали широко и преди, но с твърдо окачените високоговорители особеностите на ФИ в областта на честотата на настройка не са били толкова забележими. А сега темата за гъгненето и боботенето е любима за обсъждането на методите за борба с тези забележителни явления, като се почне с насипването в колоните на всякакви дребни фракции, като пясък, до слагането на дунапренови вложки във фазоинверторните тръби. Но затова пък производителят с гордост указва долна граница от 30, 40 и т.н. Хц, макар че на практика там няма и 50. Неотдавна прочетох, че средностатистическото ОТ реално стига до 60-70 Хц долна граница и този висок бас маскира недостига на ниски баси.


Миниатюризацията в дизайна

Малките колонки дават малък звук, а големите, съответно – голям. Като ще е бъчва, да е бъчва, а не някаква имитация. А това с никакви херци и децибели не може да се измери. В един от броевете на “АМ” за миналата година съвременните ОТ доста сполучливо бяха наречени “канарченца”, каквито са и повечето, с малки изключения. С мъглата зад завеса, което представлява техния звук, всичко може и да е “наред”, но за енергия и мащабност на звука можете да забравите. Лесно се забелязва, че в повечето описани тестове на ОТ се обсъжда как нещо прозвънтяло, друго се разкрещяло, цигулката Стадивариус ли е или не и т.н., а никой не говори как е настръхнал и му се е повишил пулса от музиката . И как да усети всичко това, като нискочестотните говорители са с размерите на чинийка?


За кевлара и другите модни материали


Бронежилетката от кевлар спира куршум. Това й е предназначението все пак. Какво ли само не измислят производителите, само и само да приберат парите на купувачите. Предлагат и кевлар, и метал, и сандвич и какво ли още не. Звукът го няма, тоест, има го, но кевларов, алуминиев и т.н. Въпросите за окраската на звука и премахването на това окрасяване също е доста популярна тема.


Странично разположените нискочестотни високоговорители

Човекът, измислил странично разположените баси, явно имал особена представа за действителността. Аз лично трудно си представям ударни инструменти, разположени със страничните си части към публиката, както и ОТ, “гледащи” в разни страни. Дори и в кошмарите това няма да ми се присъни. А апотеоз на този подход се явява системата 2.1 ( или трифоник, както я наричат извън България), изобретена сякаш от скука или липса на място в квартирата. А иначе сериозно – от заблудата, че басите нямали локализация и можел да излиза сякаш от нищото. Само че ударните инструменти, както и контрабаса , се намират на конкретни места и това доста ясно се определя при качествената апаратура. Но трябва да се признае, че в сегашните условия за не много средства тази система се явява единствения начин да се получи що-годе прилично звучене.


За чувствителността


Още един глобален проблем – рядко достигаща 91-2 дБ. Било намерено най-простото решение – мощен усилвател, направата на който в съвременните условия не е кой знае какво. Вярно, че високата мощност не означава високо качество. Качествен мощен усилвател може да се намери също толкова трудно, колкото качествени ОТ. От електротехниката е известно, че колкото са по-големи токовете, толкова са по-големи и проблемите, с които трябва да се борим . Ако имаме нискочувствителни ОТ с малък импеданс, токовете стигат до десетки ампери и влиянието на всички елементи по пътя на сигнала от усилвателя до озвучителните тела нараства в пъти, как то и влиянието на източниците. Възниква проблема със съвместимостта на компонентите, който постоянно се решава с променлив успех и, разбира се, не безплатно. Различен подход е високочувствително ОТ в порядъка на 97-100 дБ и качествен усилвател с неголяма мощност, най-добре лампов еднотактник. Така всичко е леко и изящно. И на теория и на практика проблема за съгласуването на компонентите се свежда до минимум.


ИЗВОД



Какъв извод може да се направи от всичко казано до тук? Ето какъв – болшинството съвременни ОТ са комерсиален продукт, който е доста далече от висококачественото възпроизвеждане на музика. Тонколоностроенето се намира в застой и творчески има затишие. И избърсвайки сълзите си, трябва да признаем, че качествени ОТ на достъпна цена няма и няма и да има и в близко бъдеще. Е, не всичко е толкова зле. Както показват многобройните опити, при наличие на зряло съзнание, умели ръце и желание, може да се направят ОТ, които да превъзхождат по качество на възпроизвеждане фабричните такива в магазините при не много голяма загуба на труд и средства.
И вече може да се оформи представата за едни качествени ОТ:

1. само твърдо окачване;
2. по-добре да не е фазоинвертор;
3. ОТ трябва да бъдат големи;
4. никакви кевлари и т.н, само хартия и целулоза;
5. чувствителност 95-97 дБ.

А оттук се оформя забележителна компания – рупор, лабиринт, отворен обем, затворен обем, фазоинвертор ( къде без него) и Jensen-Onken. Разбира се, такива ОТ се правят и фабрично. Това са сериите Prestige на Tannoy, Heritage на Клипш, Jensen на Supravox. Подобни имат АТС и Living Voice. Всичко по-горе казано не означава, че всички останали са лоши. Съвсем не. Всяко ОТ се явява компромис между множество противоположни критерии.
Въпросът за приоритетите на тези критерии е личен, НО!!!:

Озвучителните тела на първо място определят звученето на системата! И се явява най-важен неин компонент. В началото на 90-те, когато Hi-End тепърва се появил в Русия ( а и в България донякъде), се появила забележителна емперична формула за разпределение на ресурсите. Изглеждала е приблизително така – 50% за озвучителните тела, 10% за всички кабели и 40% за източник и усилвател. И като цяло е правилна, тъй като критерий номер едно за потребителя, каквото и да се приказва, се явяват наличните финанси и те трябва да се използват така, че после да не ни боли много. Защо казвам това? Ами ето защо – ОТ за 10 000 $ повдигат звученето на система за 1000 $ на съсвсем друго ниво, но не и обратно. Озвучителните тела, където и да бъдат включении, ще свирят грубо казано за парите си плюс-минус само малко отгоре. Бумтящи ОТ с фазоинвертор ще продължават да си бумтят, даже ако бъдат включени към Audio Note или Accuphase, а Klipschorn винаги ще звучи като Klipschorn. Правилно избраните ОТ се явяват първоосновата, около която се гради системата. Такъв подход позволява да се избегнат безсмислени и скъпоструващи смени на компоненти. Макар и процеса сам по себе си да е интересен…



РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп. РЕГИСТРАЦИЯ или ВХОД за пълен достъп.
Превод от руски - Радостин Атанасов
Great Sound
0899 867 140 ; 0879 857 140
http://greatsound.snimka.bg/
Радостин Атанасов
Audiomaster
 
Мнения: 515
Регистриран на: 13 Ное 2009, 22:25
Местоположение: Бургас

Назад към Статии, литература, линкове

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

Кой е на линия

Общо на линия e 1 потребител :: 0 регистрирани0 скрити и 1 гости (Информацията се обновява на всеки 5 минути)
На 01 Апр 2019, 15:43 е имало общо 99 посетители наведнъж.

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

::