Дата и час: 20 Авг 2019, 15:45
Font Size
   

Накратко за впечатленията ми от Low Cost Horn с Визатон FR10

екрани, хорни, предавателни линии-TL

Накратко за впечатленията ми от Low Cost Horn с Визатон FR10

Мнениеот stoev » 06 Яну 2012, 10:49

Преди известно време ме помолиха да се заема с асемблирането на този проект .Нямаше да се навия ,но ми предоставиха готови разкроени детайлите .Самото разкрояване беше изключително качествено направено ,което неимоверно улеснява труда по сглобяване на хорничките .Сега ,след като хорничките са вече готови ,ще нахвърлям набързо впечатленията си .

Първо започнах с измерване на чисто новите драйвери .Очаквано параметрите им се различаваха от посочените от производителя . Например при обявена от производителя Fs=88 хц. единия показа 108 хц. , другия 110 хц .Оставих ги да се разработят ,ново измерване показа че все още не слизат до обявените параметри .Наложи се да прибягна до разни “хватки” , насочени най-вече към третиране на трептилката .Окончателно параметрите се заковаха на Fs=82 хц , Qts=0,54(при обявен 0,67) .Това е много добър резултат който дава възможност на иначе маломерните драйвери да просвирят по-убедително в нч регистър .
Допълнително третирах мембраната с импрегниращ разтвор ,с цел подобряване звученето като цяло.

След това беше рутинната работа по лепене на кутията и фурнира .Използвания фурнир е естествен технически ,лака е безцветен Sadolin (леко е скъп но си заслужава ! ), лепилото е Henkel Wood Expres .Резултата преди да залепя страничните панели
http://vuicho.snimka.bg/other/diy-ozvuc ... 5.24301156

Тук трябва да вметна две-три неща .

Използвания материал ,както се вижда на снимката е ПДЧ .Да се ползва OSB не бих препоръчал на никого ,това е възможно най-неподходящия материал за каквито е да е ОТ (освен ако някой не си пада мазохист ).Препоръчваната дебелина на материала 15 мм е малка ,по-добре е 18 мм.А въобще – 20 мм MDF би бил най-удачния вариант .Но трябва да се презчисли чертежа ,защото с по-дебел материал се намаляват площите на гърлото и част от контура на рупора.Не съм правил сметки но може би увеличаване на вътрешната широчина на кутията ще може да компенсира по-дебелия материал.

Закрепването на входния терминал отстрани на кутията в района на СС е излишно занимание ,грозно е и неудобно.Разликата между такова закрепване и закрепване отзад горе на кутията е 25 см кабел .Така или иначе спикър-кабела играе роля ,най-добре е предварително да се избере подходящ такъв и с него да се окабелява вътре в ОТ ,същия да се ползва и между ампа и ОТ .Впрочем който смята че 25 см разлика в кабела ще даде доловим резултат при драйвери като FR10 , нека слага входния терминал отстрани ,науката не отрича плацебо-ефекта Аз лично предпочитам да направя канал в горния капак и в него да положа кабела преди сглобяването на кутията .Което обаче забравих да направя при тези хорнички и се наложи да полагам кабела след сглобяването ……..Използвания кабел е Еagle Cable Silver Special 2х2,5 квадрата .Този кабел дава по-освободен вч регистър ,FR10 е хилав във този регистър така че избора на кабел беше продиктувано от това.Който търси по-неутрално звучене бих му препоръчал QED Original 2x2 квадрата (или QED Micro 2x1,3 квадрата).

Стените на СС е добре да се обработят преди залепването на страничните панели ,после през отвора за високоговорителя е много трудно .В случая с показаните хорнички стените са облепени с тънък но плътен тестилен материал .

Готовите хорнички
http://vuicho.snimka.bg/other/diy-ozvuc ... 380735.big

Дойде ред на прослушването и меренето ………..
Като цяло свирят прилично ,според възможностите на високоговорителите .Понеже леко ги моднах ,със сигурност ще свирят по-добре от немоднатите .Но все пак чудеса не трябва да се очакват .На мен лично не ми е съвсем ясна идеята заложена при проектирането на тези хорнички ,като какви ще се ползват ? Букшелф ,флоорстенд ,настолни ?Проблема е следния – както при всички видове рупорни ОТ (Хорни ,BRV ), разстоянието на устата спрямо пода и стените на стаята дава доста голяма промяна в звученето .
Най-оптимално ,от гледна точка на обхвата под 100 хц . би било разположение на пода ,в ъглите на стаята .Това би осигурило почти прилично звучене на хорничките и без подкрепа от субуфър .Проблема е че при такова ниско разположение на драйверите ,съответно и сцената е ниско разположена ,вокали и инструменти се чуват на 50 см от пода .Освен това дори и при седнал на ниска мебел слушател ,работната ос на говорителите идва по-ниско .Налага се предния край на хорничките да се повдигне с 2-3 см в зависимост от разстоянието до слушателя . Аз лично ги повдигнах но нямаше как да ги сложа в ъглите .Разположението при мен беше – 70 см до стените встрани и 1 метър до стената отзад .При тази позиция правих измервания .Постановката при измерванията е – мери се в мястото на слушателя .Приемам че за комфортно ,релаксиращо слушане са достатъчни 91-92 дб в тази точка .Затова подавам сигнал на двете хорнички докато постигна това ниво за обхвата над 100 хц ,после меря какво се получава под 100 хц .Разбира се стаята участва здраво при измерванията но така или иначе същата стая ще участва после и при слушането на музика.На 95 хц имах 90 дб , на 85 хц – 84 дб , на 75 хц – 82 дб ,на 65 хц-82 дб , на 55 хц – 78 дб , на 45 хц -76 дб .При описаната позиция на ОТ в това помещение винаги имам рум-лифтинг за обхвата 42-45 хц , така че с помоща на помещението хорничките се представят добре .
После пробвах добавяне на вата в СС .Това даде подем средно с 3 дб за обхвата 75-90 хц .Не е зле като резултат . При такава дължина и площи на рупора ,с този модел драйвер - даже хич не е зле.
След това пробвах повдигане на хорничките на поставки за да дойде сцената по-високо .Повдигане на 35 см от пода доведе до спад средно с 4 дб за обхвата 75-95 хц ,повдигане на 70 см от пода доведе до спад средно с 6 дб за обхвата 40-95 хц .Звученето на хорничките в нч регистър стана рехаво ,може да се слуша с компомиси и така , но според мен си иска подкрепа отдолу със суб.

Мнението ми за проекта - като цяло приятно и прилично звучащ .На пода в ъглите хорничките може да се ползват почти като самостоятелни ОТ ,има определена група потребители на които ще им допаднат .Подпряни със суб биха удовлетворили изискванията на по-голям кръг слушатели .Най-големия минус е неизяснената концепция на употреба .Правил съм Бушхорни и Фругелхорни - при тях още на фаза проектиране е заложено как и за какво ще се ползват (и съответно се представят по-добре).Успях да се вместя до 100 лв за материали ,за някои това може да е нискобюджетен проект ,за други - не .Вярно че ползвах качествени лепила ,лак ,фурнир ,кабел , можеше да ползвам по-евтини но не виждам лично за мен смисъл да правя компомиси .Чувството ми за вътрешна хармония щеше да е нарушено :wink:
stoev
 
Мнения: 37
Регистриран на: 27 Яну 2010, 08:43

Re: Накратко за впечатленията ми от Low Cost Horn с Визатон FR10

Мнениеот stoev » 06 Яну 2012, 10:51

В момента довършвам проект за BVR (къс рупор) с 4” фулрейндж Atlas Sound FC104 .
http://stoevdiy.snimka.bg/hobby/ot-i-dr ... 1.25941847
Размерите на говорителя са същите като на визатон FR10 , параметрите му са подобни ,размерите на BVR кутиите са същите като на хорните с FR10.Това ми даде възможност да направя интересни сравнения между двата типа акустично оформление – Хорна и BVR .
Атлас FC104 има малко по-висока Fs ( с 10 хц)и малко по-нисък Qts (с 0,15) от визатон FR10.Хорната с FR10 има рупор 1,5 м.дълъг и СС около 1л. , BVR с Aтлас FC104 има рупор 60 см дълъг и СС около 4 л.За съжаление хорните с FR10 не са при мен да направя директно сравнение но гледам измерванията които съм им направил и разчитам на паметта си за звученето им.
Подадох сигнал на BVR-ите докато нивото достигна 90 дб за 90-100 хц ,толкова беше и при хорните с FR10 за същия обхват .После мерих какво се получава надолу .За обхвата 95-55 хц BVR-ите показаха по-висок SPL средно с 2 дб от хорните с FR10.По-надолу спада на BVR-ите беше стръмен ,за разлика от хорните с FR10 които на 45 хц показва с 6 дб по-висок SPL.Разбира се честота 45 хц е прекалено ниска и за Хорна и за BVR с тези малки драйверчета ,не може да се очаква кой знае колко ,говорим за 70-76 дб SPL.Но измерването даде възможност да се сравнят АЧХ които се получават при тези два сходни но и различни вида акустично оформление.Като цяло BVR-ите показаха по-равномерна АЧХ.
И двете конструкции могат да се слушат самостоятелно с известни компромиси откъм басовия обхват .Или да работят съвместно със субуфер .Според скромното ми мнение един теснолентов бандпас настроен на 30-40 хц ще си пасне добре с BVR-ите ,докато напасването на хорните със суб ще е по-трудно ,при тях ще трябва да се компенсира плавния спад който започва още от 90 хц надолу.
Иначе заради доста по-високата си чувствителност FC104 дава обемно звучене още на малка мощност ,при по-голяма мощност не се “дави”като FR10 , по-голямата звукова бобина е по-благоприятна от гледна точка на термични режими и т.н.Много широката диаграма на насоченост при FC104 дава доста широка и обемна сцена .В момента пробвам с добавяне на супертуитър и резултатите са доста интересни ,при поставени на пода ОТ сцената не е толкова ниско разположена колкото при хорните с FR10 .Много интересни резултати се получават и при синфазно и противофазно свързване на супертуитъра .И при двата вида свързване баланса на звуковата картина не се променя ,влияе се само широчината на сцената .При противофазно свързване сцената е затворена в пространството между двете ОТ ,при синфазно сцената се разширява вляво и вдясно съответно от лявото и дясно ОТ.
stoev
 
Мнения: 37
Регистриран на: 27 Яну 2010, 08:43


Назад към Екзотични акустични оформления

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron

Кой е на линия

Общо на линия e 1 потребител :: 0 регистрирани0 скрити и 1 гости (Информацията се обновява на всеки 5 минути)
На 01 Апр 2019, 15:43 е имало общо 99 посетители наведнъж.

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

::